• INFO
    • Etusivulle
    • Suvi Pulkkinen
    • Yhteistyöt kanssani
    • Matkailu
      • Aasia
        • Filippiinit
        • Hongkong
        • Indonesia
        • Japani
          • Tokio
        • Kambodza
        • Thaimaa
          • Bangkok
          • Chiang Mai
          • Koh Samet
          • Myanmar
        • Singapore
      • Amerikka
        • Bahama
        • Key West
        • Kuuba
          • Havanna
        • Meksiko
          • Playa del Carmen
        • Miami
      • Eurooppa
        • Ahvenanmaa
        • Andorra
          • Andorra La Vella
        • Espanja
          • Barcelona
          • Costa del Sol
          • Formentera
          • Fuengirola
          • Granada
          • Ibiza
          • Madrid
          • Malaga
          • Marbella
          • Nerja
          • Pamplona
          • Ronda
          • San Sebastian
          • Sierra Nevada (Granada)
        • Hollanti
          • Amsterdam
          • Delft
        • Islanti
          • Reykjavik
        • Italia
          • Cinque Terre
          • Milano
          • Napoli
        • Latvia
          • Riika
        • Liettua
          • Kaunas
        • Portugali
          • Ericeira
          • Lagos
          • Lissabon
          • Sintra
        • Puola
          • Gdansk
        • Tšekki
          • Praha
        • Ruotsi
          • Tukholma
        • Suomi
          • Hanko
          • Helsinki
          • Lappi
          • Turku
        • Tanska
          • Kööpenhamina
        • Unkari
          • Budapest
        • Viro
          • Tallinna
          • Pärnu
      • Risteilyt
        • Aasian risteily
        • Karibian risteily
        • Ruotsin risteilyt
        • Välimeren risteily
    • Lifestyle
      • Second hand
      • Staycationit
      • Kauneus ja hyvinvointi
    • Reseptit
      • Ravintolavinkit
      • Ruoka

Suvin matkassa

Espanja, Eurooppa, Matkailu, Pamplona · 19.10.2017

6 kuvaa Pamplonan härkäjuoksusta

Pamplonan härkäjuoksu, eli running of the bulls, on nimensä mukaisesti juoksemista 6 taisteluhärän edellä Pamplonan vanhankaupungin kapealla kadulla. Pamplonassa juhlitaan vuosittain, 6-14. heinäkuuta Sanfermin pyhimystä, ja ulkomaalaisille tunnetuin osa tätä 9 päivää kestävää juhlaa on joka aamuinen juoksu härkien kanssa. Jokainen täysi-ikäinen voi osallistua juoksuun mukaan, ja juoksijoita onkin jopa 2 000 päivässä.

Ja niin myös me lähdimme eräänä heinäkuisena aamuna 05:00 bussilla San Sebastianista kohti Pamplonaa, koska matkakumppanini oli päättänyt kokemuksen vuoksi osallistua juoksuun. En ollut kovin tyytyväinen tähän ratkaisuun, ja voipi olla että koko tunnin kestävän bussimatkan yritin puhua häntä luopumaan ajatuksesta (mutta turhaan).

En oikein ollut osannut odottaa mitä meitä oli vastassa, kun saavuimme Pamplonan bussiterminaaliin. Bussiasemalla oli satoja nukkuvia juhlijoita ja kävellessämme kohti härkäjuoksu aluetta, kadulla raikasi musiikki ja ihmiset tanssivat. Kyllä, 06:30 aamulla espanjalaiset mummot ja papat tanssivat kaduilla. Olin ihmeissäni. Meno oli kuin Suomessa vappuna potenssiin sata, ja emme olleet aivan varmoja olivatko juhlat vasta alkamassa vai loppumassa.

Löysimme perille Pamplonan härkäjuoksu tapahtumapaikalle ja matkakumppanini siirtyi pelipaikoille, minun jäädessä turva-aitojen taakse hermostuneena odottelemaan h-hetkeä. Kaduilla oli tuhansia ihmisiä odottamassa juoksua, kaikki pukeutuneina valkoisiin vaatteisiin ja punaisiin huiveihin.

Härät eivät ole mikään vitsi, isoja kuin mitkä ja valtavat sarvet. Kyseiset toro bravo härät ovat espanjalaisia taisteluhärkiä, joissa yhdistyy aggressiivisuus, energia, voima ja kestävyys.

Pamplonan härkäjuoksu

Minuutteja ennen kun kello lyö 08:00 ja härät päästetään vapaaksi, on tunnelma jännittynyt ja hermostunut. Viimein, tasan 08:00 kuuluu ensimmäinen pamaus, joka tarkoittaa että härät ovat vapautettu aitauksesta. Pian seuraa toinen pamaus, joka merkitsee että kaikki 6 härkää ovat poistuneet aitauksesta ja ovat kadulla. Pian vauhkoontuneet härät juoksevat ja kompastelevat ihmismassan läpi, joidenkin ihmisten kaatuessa ja jäädessä alle.  Kolmas pamaus raikuu ilmaan, tarkoittaen että härät ovat saapuneet 875m pitkän matkan härkätaisteluareenalle. Neljäs pamaus, kaduilla on taas turvallista.

Kaikki tämä on ohitse 2,5 minuutissa. Ja matkakumppanikin selvisi naarmuitta.

Pamplonan härkäjuoksu

Pamplonan härkäjuoksu

Edelleen suurin osa härkäjuoksuun osallistujista on miehiä, vaikka naisetkin saivat luvan osallistua juoksuun vuonna 1974. Löydät varmasti iloisen matkaseuralaiseni yllä olevasta kuvasta.

Aamuvarhainen härkäjuoksu aloittaa jokaisen festivaalipäivän, jonka jälkeen kulkueet, konsertit, ja erilaiset tapahtumat levittäytyvät juhlivien ihmisten kera ympäri Pamplonan vanhaa kaupunkia. Sanferminin aikana Pamplonassa vierailee jopa 1,5 miljoonaa turistia. Aikamoiset festivaalit sanon minä.

Pamplonan härkäjuoksu

Pamplonan härkäjuoksu

Me kiertelimme muutaman tunnin väenpaljoudessa, mutta aikaisesta herätyksestä, jännittämisestä ja varmasti lievästä kulttuurishokista kärsien päätimme hypätä jo 11:00 lähtevään bussiin ja takaisin kohti ihanan rauhallista San Sebastiania. Pamplonan härkäjuoksu kokemus kaipasi sulattelua.

Viimeisen 100 vuoden aikana noin 15 ihmistä on kuollut Pamplonan härkäjuoksussa, mutta valitettavasti jokainen juokseva härkä kohtaa kuoleman juoksupäivän härkätaistelussa, eli 48 härkää 9 päivän festivaalien aikana. Härkätaisteluilla on erittäin pitkät ja kiistanalaiset perinteet Espanjassa, ja niitä ei helpolla katkaista, varsinkaan jos tapahtuma vetää yli miljoona turistia vierailemaan kaupungissa. Vuonna 2017 muun muassa PETA järjesti näkyvän protestin Pamplonassa eläinten oikeuksien puolesta.

Me koimme, että vierailumme Pamplonassa  ei ollut turha, sillä se todella avasi silmämme sille että tässä tapahtumassa ei ole mitään järkeä, eikä eläinten arvoa kunnioiteta. Jälkikäteen ajateltuna, jäi jopa vähän paha maku suuhun, vaikka itse tapahtuma olikin hyvin vaikuttava, samanaikaisesti jännittävää ja hullua.

Lue täältä myös muut matkajuttuni Espanjasta

Suvin matkassa matkajuttuja pääset seuraamaan myös Instagramissa, TikTokissa ja Facebookissa

You might also enjoy

Nainen Tallinnan raatihuoneentorillaJuhannus Tallinnassa – kuvia & kuulumisia matkalta
Andorra – 3 päivää Pyreneiden suojissa
Clarion hotellin sky baariStaycation Clarion Hotel Helsingissä
« Andalusian helmi – Laskettelua ja aurinkoa Sierra Nevadassa
10 vinkkiä – miten selvitä pimeästä talvesta »

Kommentit

  1. tiatones sanoo

    19.10.2017 11:20

    Huhhuh… Oltiin syyskuussa San Sebastianissa ja Bilbaossa, ja Bilbaossa nähtiin iso härkätaisteluareena, mutta siellä ei silloin ollut näytöksiä. Mietittiin, että oltaisiin ehkä voitu mennä katsomaan, jos olisi ollut, vaikka härkätaistelut ja eläinten kohtelu niissä jakaakin mielipiteitä. Varmaan se olisi kuitenkin voinut olla silmiä avaava kokemus, jos olisi itse nähnyt, miten härkiä siellä kohdellaan. Tuo härkäjuoksu kuulostaa jo niin hurjalta, etten varmaan itse olisi uskaltanut mennä lähellekään tuollaista tapahtumaa. On sitä kaikenlaisia hulluja perinteitä kyllä…

    Vastaa
    • suvinmatkassa sanoo

      27.10.2017 12:03

      Kiitos kommentista. On totta tosiaan kaikenmoisia hulluja perinteitä olemassa, ympäri maailmaa.
      Itse en ole myöskään koskaan käynyt härkätaistelussa, enkä menisi vaikka mahdollisuus tulisi vastaan.

      Oih, rakastan San Sebastiania ja Bilbaokin vaikutti lyhyellä visiitillä ihastuttavalta kaupungilta. Mitä itse tykkäsit Baskimaasta?

  2. Saija sanoo

    19.10.2017 13:24

    Harmittavan surullinen festivaali. Olet oikeassa, härkien ylimääräiselle kiduttamiselle ja tappamiselle ei valitettavasti näy loppua, jos turisteja riittää ja he maksavat härkätaistelunäytöksistä. Toivottavasti tulevaisuudessa ihmiset tajuavat olla osallistumatta tämän kaltaisiin kidutuksiin, eivätkä mene katsomaan härkäjuoksuja ja -taisteluita 🙁 Suosittelen mieluummin katsomaan videoita kuinka näitä härkiä kohdellaan, kuin menemään paikan päälle avaamaan silmiä ja tukemaan tätä toimintaa.

    Vastaa
    • suvinmatkassa sanoo

      27.10.2017 12:01

      Hei Sari, kiitos kommentistasi. Ja olet aivan oikeassa, harmittavan surullista, eikä valitettavasti ole Espanjan ainoa festivaali jossa tämmöistä tapahtuu.

Vastaa Peruuta vastaus

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

About Me

Suvi

Ihanaa että löysit tiesi mun blogiin!Kirjoittelen tänne aiheista jotka ovat sydäntäni lähellä, kuten hyvinvoinnista, hyvästä ruoasta ja tietenkin matkustelusta, joka on mun suuri intohimo.

Seuraa mua YouTubessa

Suvin matkassa youTube kanava

Kategoriat

Rantapallon matkakumppani

suvin_matkassa

Omannäköistä 40+ elämää
Matkoja, matchalatteja, ruokaa & second hand kierroksia ympäri maailman 🌏

Pakataan mun Etelä-Ranskan lomalle☀️ Vihdoin loma Pakataan mun Etelä-Ranskan lomalle☀️Vihdoin lomakausi on täällä ja kesän ensimmäinen matka alkamassa. Se tietää myös matavaroiden pakkaamista.Mä tykkään tehdä loman pakkauslistan ja suunnitella asut hyvissä ajoin, se vähentää pakkaus-stressiä ja tulee vältyttyä turhien vaatteiden mukaan ottoa. Laukkukaan ei tule niin tupaten täyteen, ja jää sitten tuiaisille tilaa😊Mites sä, ootko sä hyvissä ajoin vai viime tipassa pakkaaja?#pakkaaminen #packing #matkailu
Sadepäivät on kuin luotuja kirpparikierrokselle☔️ Sadepäivät on kuin luotuja kirpparikierrokselle☔️
Tällä kertaa silmäilin kesämekkoja ja hameita, ja sovitinkin paria ihanaa vaalean liilaa hametta.Arvaatko kumpi niistä lähti mun mukaan?#secondhandshopping #secondhandhelsinki #helsinki
Second hand löytöjä on välillä niin vaikea jättää Second hand löytöjä on välillä niin vaikea jättää jälkeensä, kun tietää ettei oikeasti tarttis, mutku se löytö on niin ihana/uniikki/edullinen/muka tarpeellinen!! Dopamiinia vastaan on vaikea taistella kun tekee muka oikean löytöjen löydön. Välillä siinä onnistuu ja toiste ei. Ja välillä ne löydöt on oikeasti tarpeellisia.Mikä sulla on sun paras second hand löytö, mistä oot onnellinen ettet jättänyt sitä rekkiin roikkumaan? Tai mikä on jäänyt harmittamaan ettet poiminut mukaan?Mua kaivertaa ikuisesti etten kerran ostanut sellaista valkoista Chloen kauluspaitaa jonka olisin saanut 30€:lla.PS. en ostanut lopulta tota hametta#secondhandshopping #secondhandhelsinki
Stailataan mun uusi second hand löytö kolmella tap Stailataan mun uusi second hand löytö kolmella tapaa 💫Tämä ihana @yasapparel merkkinen violetti paljettihame löytyi keväällä @fleasecondhand ja oon odottanut siitä asti että tulisi kesä ja pääsen käyttämään tätä!Yhdistin hameen ensin pellavapaidan ja sling back kenkien kanssa, mun mielestä tosi kiva asu esim. dinnerille kesäiltana. Oon lähdössä etelä-ranskaan lomailemaan, tämä asu lähtee sinne ehdottomasti mukaan!Toisessa asussa yhdistelin violetin t-paida, kengät ja laukun. Monogrominen asu on rauhallinen ja näkisin itseni käyttävän tätä ihan arkena.Kolmanteen asuun vaihdoin päälle Anine Bingin Kate Moss t-paidan ja violetin lippiksen. Printti t-paita ja paljettihame sopii musta kivasti yhteen. Tämän asun voisin laittaa päälle vaikka kesäfestareille.Mikä sun mielestä näistä oli kivoin asu?#tyyli #styleover40 #asu
Kuinka paljon New Yorkin matka maksaa ja minkä hin Kuinka paljon New Yorkin matka maksaa ja minkä hintaista eri asiat siellä on?Viikon New Yorkin matkaan sai kulumaan aikamoisen summan, mutta kyllä sitä varten säästettiinkin. Ja kaikki oli sen arvoista😍🗽Kaiken kaikkiaan voisin todeta että Nycissä moni asia on suht saman hintaista kun suomessa.Mitä ajatuksia Nycin hintataso herättää?#newyork
#manhattan #matkailu
Aamukahvista ilta-aperoliin New Yorkissa ☕️🍹 Pit Aamukahvista ilta-aperoliin New Yorkissa ☕️🍹Pitkä ja kuuma päivä Manhattanilla sisälsi paljon kävelyä, ihanan brunssin, shoppailua, kivoja kaupunginosia ja pari pizza slicea & kylmän Aperolin. Aika täydellinen lomapäivä💕🗽#matkailu #newyorkcity #manhattan
Second hand kierroksella Williamsburgissa. Näin vi Second hand kierroksella Williamsburgissa. Näin vietät täydellisen päivän sun Nycin matkalla 💫▶️ tallenna muistiin jos oot matkustamassa tänne päin!Williamsburg oli kiva alue, sellainen pikkukaupunkimainen, täynnä putiikkeja, katutaidetta, kahviloita ja pientä edgeä.
Sinne oli myös tosi helppo matkustaa metrolla Manhattanilta.Williamsburg on täynnä second hand putiikkeja. Alla listattuna kaikki kaupat mitkä mulla oli merkattuna ylös (kaikissa en tosin kerennyt käydä päivän aikana). Mun suosikit oli Awoke Vintage, The Brooklyn Vintage Club & Bedford Vintage. Kaikki kaupat on kävelymatkan päässä toisistaan.🔸️Malin Landaeus
🔸️Awoke Vintage Brooklyn
🔸️Amarcord Vintage
🔸️Artists & Fleas Market
🔸️The Brooklyn Vintage Club
🔸️Bedforfd Vintage
🔸️Buffalo Exchange
🔸️Monk Vibtage
🔸️Vintage clothing near me
🔸️Velma Vintage
🔸️Studio Dem
🔸️Sorbara's
🔸️Seven Wonders Collective
🔸️Le Grand Strip Vintage Fashion#williamsburg #newyorkcity #secondhandshopping
Stailataan mun uudesta second hand löydöstä kolme Stailataan mun uudesta second hand löydöstä kolme asua 🐆 Yleensä mä teen jo pukukopissa/ ostohetkellä stailauksen mun päässäni, eli mietin pari-kolme asuyhdistelmää minkä kanssa vaate sopii, niin ei tuu hutiostoksia ja vaate on helppo ottaa heti käyttöön.Haluun pukee tän vielä myös mustien caprihousujen ja sling back sandaalien kanssa  ja myös yhdistäminen värien kanssa kiinnostelee.Mitä mieltä oot tästä paidasta, ja mikä sun mielestä on paras yhdistelmä?Tää Neo Noir merkkinen pantteripaita löytyi Vintedistä#secondhand
#secondhandfashion
#tyyli
#styling
#over40style
@vinted
@neo_noir
Follow on Instagram
Design by SkyandStars.co

Copyright © 2026