Aasian risteily artikkeli kaupallisessa yhteistyössä We Love Cruises
Ihana Aasian risteily on takanapäin ja nyt pääsen kertomaan teille kokemuksia siitä, millaista on risteillä Aasiassa. Risteilyaluksena meillä toimi tällä risteilyllä Royal Caribbeanin Quantum Ultra -laivaluokan Spectrum of the Seas laiva, jolla risteilimme 5 yötä läntisellä Andamaanienmerellä. Reittimme kulki seuraavanlaisesti: Singapore – Port Klang (Malesia) – Penang (Malesia) – Phuket (Thaimaa) – meripäivä – Singapore. Me kävimme maissa Penangilla ja Phuketissa, eli vietimme kaksi kokonaista päivää vain laivalla.
Tässä alkuun muutama strateginen luku Spectrum of the Seas -laivasta:
- laiva on rakennettu vuonna 2019
- laivan pituus on 348 metriä ja leveys 49 metriä
- Hyttejä laivassa on 1 467 kpl
- matkustajia mahtuu laivaan 4905 henkeä
- henkilökuntaa on laivassa 1 551 henkeä
Kokemuksia Spectrum of the Seas -laivasta:
Spectrum of the Seas -laiva tarjosi meille mielestäni varmaa Royal Caribbean tyyliä alusta alkaen, juuri sitä mitä lähdimme laivalta hakemaan. Henkilökunta oli ystävällistä ja ammattitaitoista, ja laivan sisustus erittäin miellyttävä. Ravintoloita oli tarjolla useita, ja ne tarjosivat laadukasta ja maistuvaa ruokaa. Myös hygieniataso oli huipussaan, joka paikassa oli siistiä ja muun muassa buffettiin mennessä käsien pesua valvottiin.
Laivalla oli todella paljon tekemistä tarjolla, niin lapsiperheille kuin aikuisten lomaa viettäville. Laivalta löytyy muun muassa kuntosali, juoksurata, surffikone, vapaalentotunneli, kiipeilyseinä, koripallokenttä, töymäilyautot, pelihalli, tanssitunteja, bingoa, karaokea, musikaaleja ja tietovisoja. Laivalla on ulko- ja sisäuima-allasalue porealtaineen, sekä vain aikuisille tarkoitettu solarium “rauhoittumiskeidas” . Laivalta löytyy myös kasino, spa, sekä putiikkeja, jos haluaa shoppailla.
törmäilyautot piti käydä testaamassa heti ensimmäisenä risteilypäivänä
Eroaako Aasian risteily Välimeren tai Karibianristeilystä?
Miten risteileminen aasiassa erosi Karibian tai Välimerenristeilyistä? Ei kovinkaan paljon. Yksi suurin ero oli ihmiset ja eri kulttuurien kohtaamiset. Luonnollisesti Aasian suunnalla kun risteillään oli suuri osa laivan risteilyvieraista myös aasiasta, kuten Intiasta ja Kiinasta (oli laivalla oli myös ihmisiä Euroopasta ja Amerikasta). Myös ruoka laivalla oli hyvin aasialaispainotteista, etenkin buffetissa, jossa oli myös paljon intialaista ruokaa tarjolla. Välillä ei ihan edes tiennyt, mitä kaikki tarjolla olevat ruoat olivat, positiivisessa mielessä.
Myös yksi asia, mihin en aiemmilla risteilyillä ollut törmännyt, oli se että Singaporessa laivaan astuessa, kaikkien matkustajien passit kerättiin pois, ja ne palautettiin vasta viimeisenä risteilypäivänä. Oletan että tämä liittyy siihen, että laivasta poistumiset helpottuivat Malesian ja Thaimaan satamissa niin, ettei niissä kukaan kysellyt mitään.
buffetin oudot aasialaiset ruoat aiheuttivat välillä ihmetystä
Tyypillinen aasian risteily päivä Spectrum of the Seas -laivalla
Aamut laivalla alkoivat poikkeuksellisesti kävelyllä laivan kannella, auringonnousua ihastellen, jonka jälkeen suuntasimme laivan buffet aamiaiselle. Aamiaista olisi voinut syödä myös laivan pääruokasalissa a la carte tyyliin, tai tilata aamiainen hyttiin huonepalvelun kautta, mutta me tykkäsimme käydä buffassa.
Aamiaisen jälkeen oli aika lähteä maihin, meidän tapauksissa risteilypäivinä 2 ja 3 kun vierailimme Penangilla ja Phuketissa. Laivapäivinä otin puolestaan kirjan kainaloon ja suunnan uima-allaskannen aurinkotuoliin. Kuten olen aiemminkin risteilypostauksissani kertonut, niin aikaa maissa on yleensä todella paljon, laiva saapuu satamaan yleensä jo aamulla 8 aikaan ja laivassa tulee olla takaisin iltapäivästä / illasta 17–20 välillä takaisin. Joten jos nautit hitaista aamuista ja haluat käydä esim. kuntosalilla aamupäivästä, voit hyvin niin tehdä ja lähteä vasta lounaan jälkeen maihin (paitsi jos olet lähdössä maksetulle retkelle maissa).
Maissaolon jälkeen, oli ihana vielä rentoutua vähän aurinkokannella, ennen valmistautumista iltaan. Yleensä, kävimme laivan kansibaarissa aperitiiveillä ja auringonlaskua katsomassa, ennen kuin suuntasimme illalliselle laivan pääruokasaliin, jossa a la carte lista vaihtui päivittäin ja ruoat olivat suussa sulavia! Minulla oli tapana tilata meille aina 3 alkuruokaa jaettavaksi, pääruoaksi poikkeuksetta tilasimme pihvit ja jälkiruoaksi maisteltiin paria eri annosta. Illallisen jälkeen, kävimme vielä katsomassa laivan upeat musikaaliesitykset ja taikuria, yhtenä iltana vietimme vuoden vaihdetta.
aamut olivat ihania hetkiä kävellä laivan kannella ja katsoa aamun sarastusta
ennen illallista oli aina vuorossa aperitiivit kannella ja auringolasku
illallisella ei tarvinut pettyä kertaakaan, ruoat olivat mahtavia
Kaiken kaikkiaan, meillä oli taas aivan ihana risteily, neljäs sellainen yhdessä. Risteily Aasiassa erosi tunnelmaltaan meidän muista risteilyistä ja toi kivaa uutta kokemusta ja näkemystä taas, kun valitsemme seuraavia risteilyjä (joita on mielessä jo useita).
Kiinnostuitko risteilystä? Käy täältä lukemassa miten helppoa risteilyn varaaminen on. Pääset myös helposti tutustumaan risteilyvalikoimaan, eri laivoihin ja hintoihin tällä We Love Cruisesin risteilyhakukoneella
terkuin, Suvi
Suvin matkassa matkajuttuja pääset seuraamaan myös Instagramissa, TikTokissa ja Facebookissa
Mikko / Matkalla Missä Milloinkin sanoo
En ole oikeastaan ikinä käynyt missään risteilyllä Etelämantereen lisäksi. Tällainen Aasian risteily kuulostaa kuitenkin mielenkiintoiselta, ja hyvältä kuulostaa myös ruokatarjonta. Aasialainen ruoka on nimittäin omaan mieleeni. Tuokin on ilman muuta positiivista, että maissa ollaan pitkä aika – Penang kiinnostaisi erityisesti nähdä.
Mari/ Maailma kotina sanoo
Olipa kiva juttu. Kivasti kerrot tyypillisestä päivästä. En ole koskaan ollut tämäntyyppisellä risteilyllä.
Pirkko / Meriharakka sanoo
Suht paljon maailmaa jo nähneen on enää vaikea löytää risteilyä, joka olisi jotain muutakin kuin vanhan kertausta. Toki Singapore varmasti kestäisi kertauksenkin – ja Penang on näkemättä ja kokematta. Tuohon, että passit kerätään pois, törmäsimme joskus ensimmäisillä risteilyillämme Karibialla yli kymmenen vuotta sitten ja silloin hyväksyimme vaan idean, että laivan kortti on nyt yhtä tärkeä juttu kuin passi.