• INFO
    • Etusivulle
    • Suvi Pulkkinen
    • Yhteistyöt kanssani
    • Matkailu
      • Aasia
        • Filippiinit
        • Hongkong
        • Indonesia
        • Japani
          • Tokio
        • Kambodza
        • Thaimaa
          • Bangkok
          • Chiang Mai
          • Koh Samet
          • Myanmar
        • Singapore
      • Amerikka
        • Bahama
        • Key West
        • Kuuba
          • Havanna
        • Meksiko
          • Playa del Carmen
        • Miami
      • Eurooppa
        • Ahvenanmaa
        • Andorra
          • Andorra La Vella
        • Espanja
          • Barcelona
          • Costa del Sol
          • Formentera
          • Fuengirola
          • Granada
          • Ibiza
          • Madrid
          • Malaga
          • Marbella
          • Nerja
          • Pamplona
          • Ronda
          • San Sebastian
          • Sierra Nevada (Granada)
        • Hollanti
          • Amsterdam
          • Delft
        • Islanti
          • Reykjavik
        • Italia
          • Cinque Terre
          • Milano
          • Napoli
        • Latvia
          • Riika
        • Liettua
          • Kaunas
        • Portugali
          • Ericeira
          • Lagos
          • Lissabon
          • Sintra
        • Puola
          • Gdansk
        • Tšekki
          • Praha
        • Ruotsi
          • Tukholma
        • Suomi
          • Hanko
          • Helsinki
          • Lappi
          • Turku
        • Tanska
          • Kööpenhamina
        • Unkari
          • Budapest
        • Viro
          • Tallinna
          • Pärnu
      • Risteilyt
        • Aasian risteily
        • Karibian risteily
        • Ruotsin risteilyt
        • Välimeren risteily
    • Lifestyle
      • Second hand
      • Staycationit
      • Kauneus ja hyvinvointi
    • Reseptit
      • Ravintolavinkit
      • Ruoka

Suvin matkassa

Aasia, Chiang Mai, Matkailu, Thaimaa · 22.1.2018

Elephant Nature Park – ikimuistoinen päivä elefanttien kanssa

Elephant Nature Park oli suuri syy sille, miksi Thaimaan matkamme yhdeksi kohteeksi valikoitui Chiang Mai. Minulla oli suuri halu päästä vierailemaan Elephant Nature Parkissa, puistossa, jossa erinäisistä olosuhteista pelastetut elefantit viettävät ansaitsemaansa hyvää loppuelämää. Olin lukenut paikasta kaikki nettiarvostelut, sillä halusin olla aivan varma ettei paikka ole turistiansa. Siltikin, pieni epäilys hiipi minuun, kun saapuessamme puistoon ohitimme toisen puiston, jossa näkyi ihmisiä ratsastavan elefanteilla.

Elephant Nature Park Chiang Mai

Elephant Nature Park Chiang Mai

Elephant Nature Park on hyvä koti elefanteille

Päivä alkoi puistossa iloisissa ja hämmentävissä tunnelmissa, sillä en ollut eläessäni nähnyt elefanttia. Miten kauniita ja isoja ne olivat! Saimme syöttää heille vesimeloneja ja banaaneja, ennen kuin aloitimme kierroksen puistossa.

Puisto sijaitsee vuorten vehreässä laaksossa, ja se on uskomaton paikka. Elefantit vaeltava vapaina, sulassa sovussa paikan muiden eläinten, kuten vesipuhveleiden ja koirien kanssa. Välillä poiketaan syömään, sitten jokeen kylpemään ja lopuksi mutalammikkoon viilentymään. Jokaisella elefantilla on oma “hoitaja”, eli mahout mukanaan, ja tietenkin satoja turisteja kintereillä seuraamassa heidän touhuja. Me turistit saimme seurata hyvinkin läheltä elefantteja, jopa silittää ja kuvata heitä. Silti toiminta tapahtui elefantin ehdoilla ja tiettyjä sääntöjä noudattaen, kuten “no food, no friend”. Eli ilman makupaloja ei ollut mitään asiaa elefanttien luokse 🙂

Voisin siis todeta, että puistossa oleville elefanteille tämä on toiseksi paras vaihtoehto elää, täyden vapauden jälkeen.

Elefantti joella
Elefantti mutakylvyssä
Elefantti ja koira

Norsut syövät järkyttävän määrän ruokaa päivässä, ja pääsimmekin seuraamaan kuinka heille valmistettiin riisibanaaninyyttejä puiston keittiössä. Paikka pyörii suurelta osin vapaaehtoisvoimin, sekä lahjoitusten ja turisteilta saatujen tulojen avulla. Päiväretkien lisäksi puistoon on siis mahdollista mennä myös vapaaehtoistöihin.

Banaaneja elefanteille

Elefanttien tarinat olivat sydäntäsärkeviä. Osa oli ollut pakkotyössä ja katukerjäämässä, muutama oli astunut maamiinaan ja he linkkasivat repaleisen jalan kanssa puistossa. Oli sirkusta ja muita turistihuvituksia sekä monta muuta kohtaloa, joissa valitettavasti vielä niin moni elefantti elää ja kärsii. Päivän päätteeksi kysyin oppaaltamme, että miten voi olla että tällaisen paikan naapurissa on puisto jossa ratsastetaan elefanteilla? Opas kertoi, että koska valtio tukee sen toimintaa ja muidenkin vastaanvanlaisten (koska turistit = raha) ja he eivät voi muuta kun yrittää omalla toiminnallaan opettaa ihmisiä. Ja samaa opetusta haluan myös minä nyt omalta osaltani jakaa.

Elephant Nature Park – tiesitkö:

että norsut kaapataan niiden ollessa pentuja

että aluksi pentunorsut pidetään todella brutaaleissa oloissa vankeina ja niitä kidutetaan eri keinoin, koska norsun oma tahto viedään pois ja niiden sielu rikotaan, ja siten siitä tulee ihmisten ohjattavissa oleva

että koukku, jolla norsuja ohjaillaan korvanjuuresta, on tarkoitus muistuttaa norsua koulutusvaiheen kidutuksen kivusta

että ihmisten ratsastaessaan norsuilla, nousee sen selässä oleva paino yli 500 kiloon. Ja norsut tekevät sitä työtä tunnista toiseen joka päivä

että norsut ovat lähes kaksi vuotta tiineenä, ja nämä painavien lastien kantamiset aiheuttaa norsuille myös keskenmenoja

että kun norsu on työnsä tehnyt, ja sille ei ole enää mitään virkaa, se jätetään ilman ruokaa ja juomaa köytettynä puuhun tekemään hidasta kuolemaa

että sirkustemput, maalaaminen, puutyöt ja ihmisten kuljettaminen eivät ole norsulle luontaisia tehtäviä, luonnossa vapaan eläminen on.

Elephant Nature Park

Elephant Nature Park

Päivä elefanttien kanssa oli ikimuistoinen ja silmiä avaava. Kaiken sen pahuuden jälkeen, mitä nämä suuret ja ihmeelliset eläimet olivat kokeneet ihmisten kanssa, he silti päästivät meidät lähelleen. Uskomatonta. Ei voi muuta sanoa, kuin että elefantin sydän on puhdasta kultaa <3

Lue täältä myös muut matkajuttuni Thaimaasta

Suvin matkassa matkajuttuja pääset seuraamaan myös Instagramissa, TikTokissa ja Facebookissa

You might also enjoy

Kesälomalla Costa del Solilla – rentoja päiviä Fuengirolassa
Espanjan kauneimmat kaupungit IbizaIbiza – miksi palaan sinne aina uudestaan?
Aasian risteily Singaporesta Malesiaan ja ThaimaahanAasian risteily Singaporesta Malesiaan & Thaimaahan
« TV -kokin opeissa – kokkailua Chiang Maissa
Ostoksilla Bangkokin Chatuchak markkinoilla »

Kommentit

  1. Emilia Alexandra / Enkeleitä hiuksissani sanoo

    22.1.2018 10:11

    Voi, näitä ihania kuvia ihastelin just instassakin<3 Harmi että ei keretty joitakin vuosia sitten Chiang Maissa ollessamme käymään tuonne, tosin voi olla että meillä ei olisi ollut tietoa, että kaksi noin eri periaatteella pyörivää paikkaa olisi vierekkäin! Niin karuja tarinoita noilla reppanoilla, onneksi ovat päässeet tuonne ♥ 8)

    Vastaa
    • suvinmatkassa sanoo

      22.1.2018 19:40

      Joo onneksi ovat <3 Ja voi kun ne viereisen paikan norsut pääsisivät karkaamaan tänne sielä pakkotyöstä.
      Onneksi näitä paikkoja on muuallakin maailmassa, niin ehkä pääset vielä vierailemaan norsujen luona. Parastahan olisi tietty päästä seuraamaan niitä vapaana luonnossa 🙂

  2. Niina sanoo

    22.1.2018 19:37

    Ihana ja samalla todella koskettava postaus! <3 🙁 Haluaisin joskus mennä myös katsomaan norsuja ihan luontoon tai tekemään jotakin työtään heidän vuokseen 🙂 Tätä postausta oli mielenkiintoista lukea, varmasti hyvä kokemus!

    Vastaa
    • suvinmatkassa sanoo

      22.1.2018 19:43

      Kiitos Niina, kokemus oli hyvä ja ikimuistoinen! Ja ehkä joku päivä lähdet vaikka kyseiseen paikkaan töihin auttelemaan norsuja ?

Vastaa Peruuta vastaus

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

About Me

Suvi

Ihanaa että löysit tiesi mun blogiin!Kirjoittelen tänne aiheista jotka ovat sydäntäni lähellä, kuten hyvinvoinnista, hyvästä ruoasta ja tietenkin matkustelusta, joka on mun suuri intohimo.

Seuraa mua YouTubessa

Suvin matkassa youTube kanava

Kategoriat

Rantapallon matkakumppani

suvin_matkassa

Omannäköistä 40+ elämää
Matkoja, matchalatteja, ruokaa & second hand kierroksia ympäri maailman 🌏

Second hand löytöjä on välillä niin vaikea jättää Second hand löytöjä on välillä niin vaikea jättää jälkeensä, kun tietää ettei oikeasti tarttis, mutku se löytö on niin ihana/uniikki/edullinen/muka tarpeellinen!! Dopamiinia vastaan on vaikea taistella kun tekee muka oikean löytöjen löydön. Välillä siinä onnistuu ja toiste ei. Ja välillä ne löydöt on oikeasti tarpeellisia.Mikä sulla on sun paras second hand löytö, mistä oot onnellinen ettet jättänyt sitä rekkiin roikkumaan? Tai mikä on jäänyt harmittamaan ettet poiminut mukaan?Mua kaivertaa ikuisesti etten kerran ostanut sellaista valkoista Chloen kauluspaitaa jonka olisin saanut 30€:lla.PS. en ostanut lopulta tota hametta#secondhandshopping #secondhandhelsinki
Stailataan mun uusi second hand löytö kolmella tap Stailataan mun uusi second hand löytö kolmella tapaa 💫Tämä ihana @yasapparel merkkinen violetti paljettihame löytyi keväällä @fleasecondhand ja oon odottanut siitä asti että tulisi kesä ja pääsen käyttämään tätä!Yhdistin hameen ensin pellavapaidan ja sling back kenkien kanssa, mun mielestä tosi kiva asu esim. dinnerille kesäiltana. Oon lähdössä etelä-ranskaan lomailemaan, tämä asu lähtee sinne ehdottomasti mukaan!Toisessa asussa yhdistelin violetin t-paida, kengät ja laukun. Monogrominen asu on rauhallinen ja näkisin itseni käyttävän tätä ihan arkena.Kolmanteen asuun vaihdoin päälle Anine Bingin Kate Moss t-paidan ja violetin lippiksen. Printti t-paita ja paljettihame sopii musta kivasti yhteen. Tämän asun voisin laittaa päälle vaikka kesäfestareille.Mikä sun mielestä näistä oli kivoin asu?#tyyli #styleover40 #asu
Kuinka paljon New Yorkin matka maksaa ja minkä hin Kuinka paljon New Yorkin matka maksaa ja minkä hintaista eri asiat siellä on?Viikon New Yorkin matkaan sai kulumaan aikamoisen summan, mutta kyllä sitä varten säästettiinkin. Ja kaikki oli sen arvoista😍🗽Kaiken kaikkiaan voisin todeta että Nycissä moni asia on suht saman hintaista kun suomessa.Mitä ajatuksia Nycin hintataso herättää?#newyork
#manhattan #matkailu
Aamukahvista ilta-aperoliin New Yorkissa ☕️🍹 Pit Aamukahvista ilta-aperoliin New Yorkissa ☕️🍹Pitkä ja kuuma päivä Manhattanilla sisälsi paljon kävelyä, ihanan brunssin, shoppailua, kivoja kaupunginosia ja pari pizza slicea & kylmän Aperolin. Aika täydellinen lomapäivä💕🗽#matkailu #newyorkcity #manhattan
Second hand kierroksella Williamsburgissa. Näin vi Second hand kierroksella Williamsburgissa. Näin vietät täydellisen päivän sun Nycin matkalla 💫▶️ tallenna muistiin jos oot matkustamassa tänne päin!Williamsburg oli kiva alue, sellainen pikkukaupunkimainen, täynnä putiikkeja, katutaidetta, kahviloita ja pientä edgeä.
Sinne oli myös tosi helppo matkustaa metrolla Manhattanilta.Williamsburg on täynnä second hand putiikkeja. Alla listattuna kaikki kaupat mitkä mulla oli merkattuna ylös (kaikissa en tosin kerennyt käydä päivän aikana). Mun suosikit oli Awoke Vintage, The Brooklyn Vintage Club & Bedford Vintage. Kaikki kaupat on kävelymatkan päässä toisistaan.🔸️Malin Landaeus
🔸️Awoke Vintage Brooklyn
🔸️Amarcord Vintage
🔸️Artists & Fleas Market
🔸️The Brooklyn Vintage Club
🔸️Bedforfd Vintage
🔸️Buffalo Exchange
🔸️Monk Vibtage
🔸️Vintage clothing near me
🔸️Velma Vintage
🔸️Studio Dem
🔸️Sorbara's
🔸️Seven Wonders Collective
🔸️Le Grand Strip Vintage Fashion#williamsburg #newyorkcity #secondhandshopping
Stailataan mun uudesta second hand löydöstä kolme Stailataan mun uudesta second hand löydöstä kolme asua 🐆 Yleensä mä teen jo pukukopissa/ ostohetkellä stailauksen mun päässäni, eli mietin pari-kolme asuyhdistelmää minkä kanssa vaate sopii, niin ei tuu hutiostoksia ja vaate on helppo ottaa heti käyttöön.Haluun pukee tän vielä myös mustien caprihousujen ja sling back sandaalien kanssa  ja myös yhdistäminen värien kanssa kiinnostelee.Mitä mieltä oot tästä paidasta, ja mikä sun mielestä on paras yhdistelmä?Tää Neo Noir merkkinen pantteripaita löytyi Vintedistä#secondhand
#secondhandfashion
#tyyli
#styling
#over40style
@vinted
@neo_noir
Täältä saa ihan älyttömän hyviä pannukakkuja & san Täältä saa ihan älyttömän hyviä pannukakkuja & sandwicheja😋🥞🥪▶️Tallenna paikka muistiin kun seuraavan kerran mietit mihin mennä Helsingissä brunssilleKävin testaamassa Kallion Lazy Foxin all day aamupalamenun. Oon aiemmin käynyt syömässä heidän Kampin ravintolassa, ja nyt kun he avasivat mun kotikulmille Kallioon, niin olihan sitä käytävä testaamassa.Oltiin aika myöhään päivästä liikkeellä, joten meille ruokailu oli enemmänkin myöhäinen lounas kun brunssi. Paikan päällä oli lauantaipäivästä hiljaista, toivottavasti se johtui siitä että aamupäivän brunssisuma oli jo lähtenyt.Söin menulta qrocue monseur sandwichin joka oli todella maukas ja sitten yhden makean salted caramel pannukakun. Pannukakkuja saa menulta valita 1-3 kpl, sanoisin että 1 riittää ja muussa tapauksessa kannattaa jakaa annos kaverin kanssa. Kokonaisuus maksoi kahvin kera 23€.Pieni miinus tulee hitaalle ja vähän sekavalle palvelulle, mutta ruokien herkullisuus tasoitti sitä niin, että palaan kyllä tänne vielä uudelleen brunssille.#brunssi #helsinki #lazyfox
Buukkaa se tyttöjen reissu 💕 Se on kuin ryhmäterap Buukkaa se tyttöjen reissu 💕
Se on kuin ryhmäterapiaa jäälattejen, ostoskassien ja passin kera!#girlstrip #newyorkcity #matkailu
Follow on Instagram
Design by SkyandStars.co

Copyright © 2026